Dag 5

6 maart 2016 - Merauke, Indonesië

We zijn er! Na een reis die in totaal 36 uur duurde, zijn we aangekomen in Merauke. We mogen gelukkig het eerste weekend logeren bij Gerrit en Peterine, en kinderen Thekla, Gideon en Iljah. Zij geven ons een soort van rondleiding door Merauke en vertellen wat dingen die handig zijn om te weten. Bijvoorbeeld dat je in supermarkten soms snoepjes krijgt als wisselgeld. Omdat de Rupiah zo weinig waard is, is het moeilijk om precies wisselgeld terug te geven aan de kassa. (100 Rupiah wisselgeld is namelijk ongeveer 0,7 cent) dus dan krijg je ipv 0,7 cent een snoepje.

P3060024B

Gerrit heeft mij (Wouter) gisteren meegenomen op een motorrijlesje: eerst heb ik een stukje over het strand gecrost, daarna een stuk door de stad terug naar huis. Het verkeer rijdt hier links, voorrangsregels bestaan niet echt, en in heel Merauke staat ongeveer 1 snelheidsverkeersbord. 90% van het verkeer zijn scooters die half brommer, half motor zijn. Het slimste is dan ook om rustig met de stroming mee te rijden en iedereen voorrang te geven als je afslaat. Het doen van een rijexamen bestaat ook niet: je koopt simpelweg het bewijs dat je geslaagd bent. We mogen onze eigen motor lenen zodat we kunnen gaan en staan waar we willen,  het enige probleem is dat de snelheidsmeter niet werkt :p (video staat in de rechterzijbalk)

P3060039

Vandaag gingen we naar de gereformeerde kerk (nog incl kerstversieringen en vazen plastic bloemen) Merauke waar vooral Papoea’s komen en daar hebben we ook meteen kennis gemaakt met het schoolhoofd van de SMTK (sekolah menengah theologi kristen). Het is de bedoeling dat we vanaf morgen daar gaan wonen en meehelpen met het huishouden en bijles geven. Het schoolhoofd kan al goed Engels en we hopen dat wij nog meer Indonesisch kunnen leren, terwijl wij weer Engels leren aan haar en de studenten. Overigens hebben we niet echt veel van de kerkdienst kunnen volgen omdat het ongeveer 35 graden was en de preek te snel Indonesisch was voor ons. Maar ze kunnen wel heel mooi zingen! De oude mensen hier kennen Rienje’s opa nog van vroeger, en eentje wist zelfs nog al mijn ooms en tantes.

P3060022

We voelen ons al goed op ons plekje hier in Merauke in de mooie natuur en tussen de aardige mensen. We zien er naar uit om alle papuas te leren kennen op de SMTK en hopen dat we goed met ze kunnen mengen.

Groetjes van Rienje en Wouter

1. Marcellus:
    6 maart 2016
    Klinkt leuk allemaal. Lekker crossen, snoepjes eten en vlinders kijken. Het lijkt wel vakantie ☺
  2. Hannah:
    6 maart 2016
    Klinkt erg gaaf! Geniet ervan.
  3. Hilde:
    6 maart 2016
    Hey nichtje en Wouter! Leuk om jullie zo te zien ... en al een beetje gewend zijn. Geniet ervan!
  4. Marian:
    6 maart 2016
    Is dat wat ze daar doen in het weekend: crossen op het strand? Gezelli!!
  5. Niek:
    7 maart 2016
    Gaan ze gewoon motorscooter rijden daarzo! Jullie zijn schatjes en ik mis jullie nu al^^ keep us updated okay? Loves,
  6. Arnout:
    8 maart 2016
    Erg leuk van jullie te horen!kennen die mensen in de kerk oom Bernard en tante pineke? Als je de namen weet zal ik dat doorgeven aan hen.het zijn byzondere ervaringen die jullie opdoen,het zal lastig worden om straks thuis weer te wennen als je zo,n ervaring achter de rug hebt.maar voorlopig is het nog lang niet zo ver,het avontuur begint pas! We blijven zeer geïnteresseerd in jullie ervaringen. Hartelijke groet van Joke en mij.arnout
  7. Rienje:
    13 maart 2016
    @niek jaa we dachten al dat je dat wel grappig zou vinden. we hebben tot nu toe in heel merauke 2 snelheidsborden gezien :p
  8. Wouter:
    18 maart 2016
    Beste Joke en Arnout,
    Nee, oom Bernard en tante Pineke zijn niet bekend bij de mensen hier. Maar wel bedankt voor de interesse. We zullen proberen blogs te blijven uploaden!
    Groetjes, Wouter